woensdag 23 januari 2013

Muizelaartje wou niet luisteren

Van 23 januari tot en met 2 februari  (2013) zijn DE NATIONALE VOORLEESDAGEN. Tijdens deze dagen wordt er extra aandacht besteed aan het belang van voorlezen aan kinderen, zoals de taalontwikkeling en het prikkelen van de fantasie. Met voorlezen kun je niet jong genoeg beginnen. Ook baby's vanaf een jaar vinden het het voorlezen van versjes al prachtig. Kinderen die zelf kunnen lezen worden ook graag voorgelezen en zo kun je ook onderwerpen ter sprake brengen, als ziekenhuisverblijf, verdriet, ruzie enz.


Als kleuter werd ik vaak voorgelezen uit het boekje Muizelaartje wou niet luisteren. Een verhaal van Clinge Doorenbos met tekeningen van Piet Gertenaar. Helaas is dat boek niet in ons bezit gebleven. Toen ik het boek een aantal jaren geleden bij een webwinkel tegenkwam heb ik het besteld. Wat was ik blij toen het boek bezorgd werd, ik herkende het meteen. Een heerlijk verhaal op rijm met prachtige prenten over ongehoorzame Muizelaartje.


Enkele versjes uit het boek:

Moeder had al vaak gewaarschuwd:
Muizelaartje, kalmpjes aan!
En niet op die schutting klimmen!
Maar hij heeft het toch gedaan.

Kijk, dat komt er van, als jongens
Wild en ongehoorzaam zijn:
Muizelaartje is gevallen
En nu doen zijn bibsjes pijn.

Muizelaar heeft zich gelukkig
Door zijn val niet erg bezeerd,
Maar toch heeft hij door dit lesje
Nog lang niet genoeg geleerd.

Want daar ginds ziet hij een ladder,
Klimt er op en krijgt zijn straf:
Doordat hij zich niet goed vasthoudt …
Bom! Daar tuimelt hij er af.
 
 
Heb jij ook herinneringen aan een kinderboek en is het nog in jouw bezit? Ik ben nog steeds op zoek naar WOLLETJE WIT.


23 opmerkingen:

  1. Oh Willy wat leuk. Ik herken het ook direct. Helaas is het ook bij ons in de loop der tijd verdwenen. Zo leuk om het edje weer te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een lief boekje,helaas kan ik het niet.
    Het ziet er heel mooi uit met mooie plaatjes.
    Groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een lief boekje! Mijn moeder sloeg bij het voorlezen weleens wat over... maar dat had ik direct door want al m'n favorieten kende ik uit 't hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat schattig dit boekje, verleden jaar heb ik in de kleuterklas bij mijn kleindochter voorgelezen : in pyama! alle kindjes waren in pyama en pantoffels, dus ik ook :-) wat was dat leuk. Nu in groep drie heb ik er nog niets over gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke tekeningetjes.Kan me geen voorleesboekje herinneren maar dat heeft zeker te maken met het feit dat het oorlog was en ook de jaren erna was er geen geld voor boeken.Mijn moeder vertelde verhaaltjes. Daar was ze heel goed in.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed dat ik het weet, a.s. weekend weer een rommelmarktje in de buurt, ik ga zoeken. Groeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn lievelingsjuf van de lagere school las voor uit Ernst Jan en Snabbeltje, ik vond die verhalen prachtig! Ik heb dit boekje een paar maanden geleden bij de kringloop gescoord, maar moet hem eigenlijk nog lezen. Ik ben benieuwd of ik nu nog begrijp dat ik het toen zo mooi vond!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb kinderen met een spanningsboog van 0.0, zo ook onze jongste... Zijn lievelingsboeken zijn dan ook die van Charlotte Dematons (zonder tekst), zodat hij niet passief hoeft te luisteren, want dat is echt niet zijn sterke kant haha

    Wie weet herinnert hij zich dat later ook nog wel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij geen specifiek boek uit m'n kindertijd herinner waaruit ik voorgelezen ben... Jip en Janneke vond ik zelf altijd wel leuk; korte verhaaltjes, dus die spanningsboog zal bij mij ook niet zo erg gespannen zijn geweest;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voorgelezen ben ik in mijn vroegere jeugd heel weinig, was denk ik echt niet van die tijd.
    Druk was het thuis, bedrijf en 8 kindertjes.
    Maar toen ik het zelf lezen had ontdekt, ging er een wereld voor me open.
    Het aller eerste boekje wat ik kreeg, op het kerstfeest. Het zwarte poesje van W G vander Hulst.
    Ik kon het dromen. Lang heb ik het gehad, maar bezit het niet meer.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk. Ik ben een groot voorstander van voorlezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben zelf niet voorgelezen thuis, wel op school. In de vierde klas las meester voor uit Pimpampoentje en Pompernikkel. Zelf heb ik later voorgelezen uit de boekjes over Docter Doolittle. Maar ook Knikkertje Lik en De verhalen van Professor Zegelak en zijn vrouw Zieltje vielen erg in de smaak bij de kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk Willy. Ik heb zelf mooie herinneringen aan voetstapjes in de sneeuw en andere boekjes van W.G. van der Hulst.

    Je verhaal over grolse wanten ga ik toch ook nog eens goed lezen en het patroon uit landleven opzoeken. Ze staan op mijn verlanglijstje. Met dit weer anders toch maar eens op zoek naar wol... wie weet....

    En dat vooruitborduren... werkt prima hè?? *Ü*

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja net als Annelein heb ik heel veel herinneringen aan de boekjes van W.G. van der Hulst. Ik heb ze niet meer, jammer.
    Wat ik nog wel heb is Vlammetje, een boekje over een meisje met rood haar, gekregen met het kerstfeest van de zondagsschool....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk ,die nostalgische oude voorlees boekjes!
    Ik heb er ook een aantal.

    Een warme groet uit een koud Noorwegen!
    Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb als kind geen kinderboekjes gehad. Ik ben alleen voorgelezen uit de boekjes van Grimm. Ik ben nu nog gek op kinderboeken. Groetjes Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heb eindeloos voorgelezen en mis het nu echt!! Goed dat er zo veel aandacht voor is! Het boekje is echt een schatje, dit soort boekjes hebben jonge kinderen nodig om liefde voor lezen en boeken mee te krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. :o) Leuk.
    In t poezenbedje ook nog een lapjesdeken ...

    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk het voorleesboekje echt een jeugdherinnering!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een van mijn kleinzonen heeft een voorkeur voor een slecht getekend en nog slechter geschreven boekje over de drie biggetjes die huisjes bouwen. Telkens als hij komt, wordt dat boekje uit de kast gepakt. Ik heb al ik weet niet hoeveel versies 'voorgelezen'. Met een stoute wolf, met een lieve wolf, met onzichtbare elfjes, met 4 biggetjes en het gaat er allemaal in als koek. Nu begint hij zelf te lezen en moest ik van hem lezen wat er 'in de lettertjes staat'. Dat was een teleurstelling!
    Niks zo leuk als met boeken in de weer zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heerlijk voorlezen. Onze kleindochter vindt dat nu al geweldig, ze is net 2. Ik heb al een paar boeken klaar staan waaronder Niels Holgersson natuurlijk. Groet @

    BeantwoordenVerwijderen
  21. O, wat leuk, ik heb volgens mij vroeger ook dat boekje gehad! Het komt me zo bekend voor met die poezen in jurkjes en broekjes!

    BeantwoordenVerwijderen