zondag 2 maart 2014

Ik hou van Dahlia's

Het is nog veel te vroeg voor bloeiende Dahlia's. Bladerend in mijn foto-album werd ik toch blij van alle Dahlia's die ik de laatste jaren gefotografeerd heb. Het zijn niet mijn Dahlia's, maar wel mijn foto's. Hier zijn ze. 




























Dahlia behoort tot de familie der Asteraceae.
Het plantengeslacht Dahlia omvat twaalf soorten,die allen inheems zijn in Midden-Amerika,met name in Mexico. De eerste beschrijvingen zijn van Francisco Hernandez en dateren uit 1615. Rond deze tijd werden de eerste zaden vanuit Mexico naar Spanje verzonden.
200 Jaar later,in 1804 werd de dahlia echt geïntroduceerd en werd genoemd naar Andreas Dahl, botanicus en een leerling van Linneus.
In deze tijd trof men dahlia's aan o.a. in de botanische tuinen van Madrid en later ook in Berlijn. Sindsdien is de dahlia verspreid door Europa en is men begonnen met kruisen en veredelen. Deze eerste dahlia's waren een kruisingsproduct van verscheidene botanische soorten en werden gegroepeerd onder de algemene noemer Dahlia Variabilis.

Variabilis betekent veranderlijk, de naam verwijst naar de grote kleuren- en vormenrijkdom. Het geslacht dahlia is octaploïd ( acht groepen genen met erfelijke eigenschappen). Dit verklaard de soms ver uiteenlopende resultaten van de kruisingen.
De belangrijkste ondersoort is D.pinnata ( syn.d.rosea ). Van invloed op het grote sortiment waren eveneens D.coccinea en D.gracilis.D.juarezii wordt genoemd als de stamouder van de Cactusdahlia's. Vanaf 1810 begon de teelt zich in Nederland te ontwikkelen. In 1813 won Arentz te Leiden een van de eerste gevuldbloemigen. Deze kweker C.Arentz was een van de pioniers in Nederland. In 1819 bood hij al een assortiment aan dat zo'n 70 soorten ( kleuren ) omvatte. Sindsdien is door velen,die door de mogelijkheden van dit gewas geboeid werden,door kruisen een groot aantal cultivars in allerlei variaties gewonnen. Men schat het aantal op 20.000 maar waarschijnlijk zijn het er wereldwijd nog veel meer.
Bron: Nederlandse Dahlia Vereniging
 
Informatie over Dahlia's vind je op de website van de NEDERLANDSE DAHLIA VERENIGING.


42 opmerkingen:

  1. Net als jij ben ik ook dol op dahlia's. Ik kocht er gisteren weer een paar bij met de bedoeling over een jaar of wat een hele kleurige rij planten in mijn tuin te hebben. Wat leuk om te lezen waar die naam vandaan komt. 'Gewoon' van meneer Dahl. Ha! Dag, Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. daar wordt een mens vrolijk van ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's! Wat een variatie in soorten en kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een bloemenpracht en schitterende foto's, in de tuin zijn ze op het mooist, voor de vaas is het maar even.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een kleurenpracht !!!
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dahlia's ik ben er dol op. Prachtige, sprekende kleuren, mooie verschillende bloemen, ik heb de eerste al weer liggen om te planten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi hoor, al heb ik zelf wel voorkeur voor kleur en model.

    Een fijne week, Willy! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig! Dahlia's zijn sterke bloemen. Vroeger thuis hadden we ze volop in de tuin en ik weet nog dat ik ze toen echt niet mooi vond... En nu? Geweldig vind ik ze... Je hebt mooie foto's genomen, Willy!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig, ik ben gek op Dahlia's en zet ze ook telkens opnieuw in de tuin, vanmiddag al vast enkele opgepot in de kas om voor te trekken. Helaas door elk jaar delen, krijg ik er zoveel en kan ik alles niet meer kwijt in de tuin. Heb genoten van de foto's, maar gelukkig duurt het nog een tijd voordat het weer dahlia tijd is.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh, wat een heerlijk kleurig en fleurig logje zo op deze dag! Past er haast wel bij met al die zon die we hadden vandaag! Mijn dahlia's doen het nooit zo geweldig. Ik ben bang dat het door de vette Zeeuwse klein komt... Maar ik blijf het proberen, dus dit jaar koop ik gewoon weer nieuwe knollen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een aantal scheppen zand en cocopeat door je klei!. Je dahlia's doen het dan vast beter. Die vette klein doet mij denken aan die film la grande boeffe waarin een aantal mensen zich dood eet. Dat doen je dahlia's in de klei ook!

      Verwijderen
    2. Bedankt Auckje, dat ga ik zeker proberen!! Nu is het zo zielig als ze telkens wegkwijnen.. ;)

      Verwijderen
  11. Wat een prachtige foto's van geweldige mooie dahlia's! Ook ik vind ze echt geweldig mooi!!!

    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh Willy wat een praachtige foto's. Ik ben er ook gek op maar heb ze toch weggegeven. Het is wel veel werk en om ze elk jaar zo mooi in bloei te hebben moet je er toch wel het een en ander voor doen. En ,ja,de leeftijd he.......

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een fantastische foto's Willy. Die kleuren allemaal, oh wat mooi. Gezellig blogje weer van je.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. laat ik nou net een paar zakjes gekocht hebben ,je kan prachtig verven met de bloemen,ga het dit jaar eens proberen met mijn gesponnen wol,als de dahlias willen bloeien nartuulijk

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vond ze vroeger ook niet mooi. Maar nu hebben we ze elk jaar op de volkstuin en ze doen het prima. Je moet ze regelmatig plukken zodat ze weer nieuwe bloemen maken. In Eelde worden ze heel veel gekweekt voor het jaarlijkse bloemencorso. Ze hebben prachtige kleuren. Mooie foto's heb je gemaakt.
    Groet Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi hoor ...maar duurt gelukkig nog wel een tijdje.....liefs fijne week...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Door je prachtige foto's krijg ik zin in voorjaar/zomer! Wij hebben er altijd een paar bakken gevuld mee, de bollen liggen nu nog in de bollenmand…nog even geduld ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Die kleuren... Zo vrolijk. Heb alweer een aantal nieuwe knollen liggen om te gaan planten. Koop er elk jaar weer een paar bij.
    Fijne week
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mijn eerste vakantie met manlief was op de Insel Mainau, waar toen de dahlias bloeiden... bedankt voor de terugblik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Willy. Het doet mij denken aan mijn jeugd. Mijn vader had een volkstuintje en daar kweekte hij dahlias. Iedere week kreeg mijn Moeder een bos. Ik vind het schitterende bloemen. Groeten tony

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dahlia's mogen weer! Bloemen zijn ook onderhevig aan de mode! Dom hoor. Het stekken van dahlia's is ook zo leuk. Als ze zo'n 10 tot 15 cm groot zijn, en je wilt een stevige bos, dan top je ze. Dat topje zet ik vervolgens weer in de grond, zet er een grote plastic waterfles waar ik de bodem uit heb gehaald, overheen en dat wordt dan een soort kasje. Je hebt dan nog hetzelfde jaar bloemen in dat stekje. Ook leuk om met kinderen te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dit wist ik ook niet, wat een leuk idee! Al zou ik het wel heel spannend vinden om die nieuwe toppen er af te knippen.. ;) Je bent dan net zo blij dat ze het doen!

      Verwijderen
  22. Ik hou daar ook zo van. Ze zijn prachtig wn ik word er altijd zo vrolijk van. Mjjn ona had haar halve moestuin er mee vol staan, :) liefssss

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooie foto's, ik ben ook dol op Dahlia's, zulke prachtige kleuren en verschillende bloemblaadjes, een genoot voor het oog!!!Groetjes Linda.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh lovely dahlias! How I miss them! I will try to grow them again here in Louisiana since I read that they grew in Mexico. Great photos! Linda@Wetcreek Blog

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Willy,
    Ik ben ook gek op dahlia's, zo divers van vorm en kleur! En alle kleuren en vormen bij elkaar in een vaas staat ook heel mooi bij elkaar. Ik had het afgelopen jaar voor het eerst dahlia's in de tuin, maar dat was niet zo'n succes, slechts de helft is tot bloei gekomen... Dit jaar nieuwe kansen...
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Vindt ze schitterend ! Mijn vader heeft ze altijd in zijn tuin. Zelf heb ik ze niet omdat ik ze" vergeet" ( of te planten of eruit te halen,tja......). Als het een vaste bol was zou mijn tuin er vol mee staan !

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een prachtige foto's van prachtige bloemen. Ik ben dol op dahlia's. Zo veel kleuren en vormen.
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  28. IK OOK!
    Ze zijn geweldig! Je kunt er zo'n heerlijk grote boeketten van plukken, en ze zijn zo vrolijk!
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. mooi zelf houd ik erg van de pompon dahlia

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hallo,
    Wat een mooi verhaal over de dahlia's.
    Ook wij hebben een dahliaperkje achter in de tuin.
    We noemen het Klein-Zundert.
    Dit omdat in Zundert elk jaar een dahlia-corso is.
    We moeten er wat meer kleur inbrengen, zie ik nu op jou foto's.
    We hebben hoofdzakelijk roze en donkerrode.
    Ze liggen nu in de kelder.
    Bedankt voor de mooie foto's.
    Gr. Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Dahlia's kunnen mij ook altijd bekoren,tijdens ons bezoek van paar jaar geleden aan het eiland Mainau in de maand september stonden er maar liefst 12.000 dahlia's in meer dan 250 soorten in bloei,het was een vuurwerk aan kleur.
    Maar het allerliefste zie ik ze in een soort van een kleur op tafel in glazen bolvaas.
    Bedankt Willy dat ik even mee mocht kijken in jou dahlia fotomap!!

    Fijne dag en lieve groet!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik hou ook van dahlias. Wij moeten nieuwe bollen aanschaffen want die van de laatste jaren doen het wat minder nu. Heb jij ook hetzelfde ... matig bloemen als de bollen een paar jaar oud zijn?

    Groetjes,
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Heidi, helaas heb ik helemaal geen dahlia's. Kijk voor informatie eens op de website van de Dahlia Vereniging.

      Verwijderen
  33. Wat een kleuren!! Knoepers zitten erbij zeg! Hoe kan het zo groeien op een steeltje he?! Op de een of andere manier hebt ik geen groene vingers wat dahlia's betreft, zet ze vast op de verkeerde plaats, maar .... ik blijf proberen. liefs, Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik ben ook gek op dahlias ,,ik heb er ook verschillende dahlia,s een soort bloeit pas in september maar die maakt wel hele grote bloemen...
    heel veel liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Daar word ik nou blij van, dahlia's!! Mijn lievelingsbloemen!
    Wat een prachtige foto's! En gelijk helemaal op de hoogte gebracht van de geschiedenis van deze prachtbloem, dank je wel! Ben nog wel enigszins nieuwsgierig waar je de foto's gemaakt hebt. Zulke volle borders met allemaal dahlia's, dat is leuk voor een dagje uit. Als het tenminste in openbare tuinen was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Simone, een deel van de foto's is gemaakt in het Openluchtmuseum in Arnhem.
      Kijk voor tuinen op de website van de Dahlia Vereniging.

      Verwijderen
  36. Beste Willy,
    Voor dahlias in de tuin ben ik nooit zo'n erge fan geweest maar net als jij, voor fotografie als een zomers plaatje houd ik best van de ijverige dahlia.
    Ze zijn altijd top performers.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen