donderdag 21 augustus 2014

Ongekend kant bij MIJ - Museum IJsselstein

Wij bezochten Museum IJsselstein, kortweg MIJ. Om 13 uur opende het museum de deur. Na enige uitleg over het museum stond ik even later te kijken naar een prachtige tentoonstelling over kant. Mijn man begaf zich meteen naar de vaste tentoonstelling over de geschiedenis van IJsselstein. Dat was ook interessant en mooi opgesteld, maar mijn voorkeur ging uit naar de tentoonstelling "Ongekend kant bij MIJ". Tijdens deze tentoonstelling laat het museum de vele kanten van kant en ongekend kant zien. Het geheel ziet er speels en inspirerend uit. 

De inwoners van IJsselstein werden opgeroepen om bij te dragen aan de tentoonstelling. Er hangen o.a. trouwjaponnen en doopjurkjes.


Het traditionele kant is een  inspiratiebron in hedendaagse kunst en vormgeving. Schilderijen, foto's, films, objecten, installaties, grafiek en keramiek zijn er te zien.







In de 35 minuten durende film "The trousseau" laat ISABEL FERRAND een uitgebreide linnenuitzet zien van haar Portugese familie. Vele stukken werden van generatie op generatie doorgegeven. Hier is een verkorte versie van de film.


the trousseau from Isabel Ferrand on Vimeo.

Een echte publiekstrekker tijdens deze tentoonstelling is DE JURK VAN ILSE DE LANGE. Zij droeg de jurk tijdens het songfestival in Kopenhagen toen ze samen met Waylon optrad als het duo The Common Linnets.






Een deel van de tentoonstelling is ondergebracht in de Waag en de Kasteeltoren elders in IJsselstein. Beide locaties zijn op loopafstand van het museum. Een gids geeft uitleg. 


MUSEUM IJSSELSTEINOngekend kant bij MIJ - Themaexpositie van trouwjurk tot hekwerk, t/m 21 september 2014.



In de brochure staat dat de bezoeker na deze tentoonstelling met andere ogen naar kant zal kijken, en men (hedendaags) kant overal om zich heen zal zien.

Ik hoefde niet lang te wachten. Een bezoekster van het museum had deze fietstas onlangs gekocht bij een drogisterijketen.

19 opmerkingen:

  1. Hoi Willy,
    Wat een geweldige tentoonstelling van al dat kant. Dat moet echt prachtig geweest zijn.
    En wat toevallig, afgelopen dinsdag wilde ik voor diezelfde fietstas naar die winkel, maar toen waren ze al uitverkocht. Deze dame heeft geluk gehad...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartelijk dank voor dit interessante museum tour Willy!
    Kant monsters zijn interessanter om te zien voor mij!
    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. blijft mooi jurken met kant mooie foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig Willy, ik heb er van genoten om dit allemaal te zien en het filmpje is ook mooi. Gewoon zonde om op zo'n opgemaakt bed te slapen... vinden wij nu dan hè...
    IJsselstein is helemaal niet zo ver voor mij, dus wie weet...

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat verwen je ons weer met prachtige foto's. Wat een mooie tentoonstelling. Leuk om Ilse' s jurk eens van dichtbij te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, wat een prachtige collectie. Ook de jurk van Ilse is geweldig.
    Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Willy, thanks for sharing this beautiful exhibition of lace. A shame that it will be finished when we visit The Netherlands in October. Have a great weekend. Hugs, Linda@Wetcreek Blog

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er echt wel heeel interessant uit! Is altijd prachtig om tentoonstellingen over hand-en kantwerk te gaan bekijken. Dankjewel om dit te delen.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi allemaal! en zo prachtig in beeld gebracht!
    Bedankt om met jou door het museum te mogen wandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige tentoonstelling Willy. Daar zal je zeker van genoten hebben.

    Groetjes Lenie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, dat kant, wat mooi allemaal!
    En de jurk van Ilse is leuk om van dichtbij te zien. Ik had al een keer geprobeerd om te zien hoe dat er nu uitzag, maar een krantenfoto gaf niet voldoende zicht. Wel leuk met al die bloemenkantjes.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige collectie kant, ik ben er dol op!
    Fijn weekend,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beste Willy,
    Ja, zoiets is erg boeiend en je hebt het middels je prachtige foto's ook weer mooi doorgegeven!
    Kant gaf mensen iets edels, iets dromerigs en ragfijn... En er zit zóveel liefde en werk in de vervaardiging dat het ook van generatie op generatie gekoestert werd.
    Heden ten dage hebben jonge meisjes amper een idee hóe tijdrovend zoiets was omdat het op de scholen helaas niet meer word geleerd en de interesse is bijna weggeebt...
    Lieve groetjes,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk om dit moois te zien Willy, zou er zo heen willen, Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig Willy, bedankt weer voor de rondleiding. En wat bijzonder dat inwoners van het dorp ook kant mochten inleveren. Dat maakt het nog levendiger en echter.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tjonge wat een rijkdom aan kant en variatie! Dat was genieten voor je! Ik ga dit doorgeven aan een pittige dame van 85 die nog steeds prachtig kantklos werk maakt! Fijn weekend Willy.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige tentoonstelling! Via je blog kan ik het toch een beetje meemaken :) Een heel fijn weekend!
    Elsina

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Echt een tentoonstelling voor jou Willy. Prachtig wat er allemaal ten toon wordt gesteld!

    Een fijn weekend!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  19. We hebben deze tentoonstelling vandaag bezocht. Hij is prachtig! Ook mijn man ging meteen naar de vaste tentoonstelling. Die is trouwens ook interessant.
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen