dinsdag 6 december 2011

Twee kussens


Deze twee kussens heb ik zelf gemaakt. Het kussen op de voorgrond is geborduurd met bruin en ecru kleurig breigaren, geschikt voor breinaald nr.3. Het was iets te dun voor halve kruisjes, dus heb ik er hele kruisjes van gemaakt. Voor het ABC gebruikte ik het patroon van de ROSE SAMPLER. Het geheel is geborduurd op dubbeldraads stramien, 4 mazen per centimeter.







Het andere kussen is gebreid. Hiervoor heb ik een dubbele draad breigaren gebruikt, maar je kunt natuurlijk ook één draad dikker garen gebruiken.

Het kussen bestaat uit astrakan en kabel.
Vijf keer astrakan = 5 x 12 steken en
vier keer kabel     = 4 x 8 steken.
Totaal 92 steken + eventueel 2 kantsteken = 94

Astrakan:
1e en 3e naald: averecht
2e naald: *3 st.av.samenbreien, dan op de volgende steek 3 st.breien (1r.,1av., en 1r.)*
4e naald: *3 st.op 1 st. (1r., 1av., 1r.), 3 st.av.samenbreien.*
De 4 naalden herhalen.

Kabel:
1e-3e-7e-9e nld: recht
2e-4e-6e-8e-10e nld: averecht.
5e naald: 8 steken kruisen naar rechts (4 steken op een hulpnaald achter het werk leggen, de volgende 4 steken recht breien, dan de 4 steken van de hulpnaald recht breien)
11e en volgende naalden: herhalen vanaf de 1e naald.

De kabel in het kussen heb ik iets anders gebreid dan hierboven staat beschreven, de eerste en achtste steek heb ik recht gebreid. Dus het kabeltje is met zes steken gebreid. Achteraf vind ik zoals hierboven staat beschreven, een kabel met acht steken, mooier en duidelijker.

39 opmerkingen:

  1. Ze zijn prachtig je kussens, heel mooie kleurencombinatie !!
    Lieve groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat een mooie kussens! Ik ben niet zo goed in borduren, een echte beginneling. Het breipatroon heb ik gelezen en dat snap ik wel. Zal ik??? Nu nog niet, maar eens een keer als ik een beetje meer tijd heb. Ik vind het zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. MOOI gemaakt en mooie kleurtjes, Willy..
    ze zijn prachtig!
    groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het maar knap hoor Willy. Heel mooi alletwee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Warm en gezellig !
    Ineens dook je blog weer op, raar hoor.
    Liefs en een fijne dag.
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat veel werk Willy, je kussens zijn echt prachtig!
    Complimentjes!
    Lieve groetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze blog is zoooooooo gezellig, doet me denken aan je oude blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie kussens, een leuk idee om met brei/ haak katoen op een stramien te borduren!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind de kussens heel erg mooi.
    Ik sla het patroontje op. Bedankt.
    Groetjes Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De letters kende ik nog van je andere blog en het is nog steeds heel mooi. Het kabelkussen sla ik op onde de naam 'het kussen van Tjorven'. Helemaal jouw patroon.
    groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat ziet er erg mooi uit. Goed geslaagd deze kussens.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wowwww Willy!!!! Ze zijn beiden echt geweldig mooi!! eerst dacht ik: huh, bruine en ecruwol?? het is toch bruin stramien?? maar toen zag ik dat je het hele kussen hebt geborduurd....werkelijk super!!! Een groot compliment krijg je van mij! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een gezellige en mooie kussens.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuke kussens Willy, en wat een mooie kleuren, bedankt voor het patroon..
    Liefs
    Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Willy, ik ben helemaal weg van het gebreide kussen.
    Zoiets staat boven aan mijn verlanglijstje! Ik ben alleen niet zo'n breister en heb nog nooit een kabel gebreid, maar het gaat er een keer van komen hoor! Als ik jouw werk zie krijg ik helemaal de breikriebels!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hier ben ik dus helemaal weg van
    vooral de gebreide kussen heb ik zin in om te gaan maken.
    haha.. eigenlijk moet ik al die blogs niet bezoeken. al die leuke ideetjes tewijl ik zelf nog zoveel leuks heb om te maken.
    Maar denk dat ik hier een uitzondering ga maken.

    moet nog wel even kijken voor geschikte wol.
    op naar de snuffelhal dus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. willy ik ben nog steeds verliefd op jouw abc kussen ,maar ik kan bijna niet geloven dat ie helemaal vol zit met kruisjes ..ppfft ik dacht altijd alleen de letters op een mooi stofje....
    prachtig is ie!!
    groetjes hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een enige kussens Willy, ze staan zo gezellig in je kamer. Bedankt voor je patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat wen schitterende kusen! Prachtig. en die geborduurde wat veel werk! Dacht eerst dat het creme geborduurd op bruine stof was. *u* Maar dat grebreidde kussen vind ik ook prachtig. Ik sla het patroon op want dat gaat er misschien wel eens van komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een mooie kussens. Heel eenvoudig mooi. Staat gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooie kussens zijn het. Helemaal in stijl van de Zweedse woontijdschriften.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wauw wat mooi! sfeervol en warm!!

    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ha Willy, was net bij je andere blog en dacht laat ik eens kijken of ik weer een berichtje gemist hebt bij je tante! Ja dus. Waarschijnlijk was ik er uitgeknikkerd als volger, want ik heb me gewoon weer aangemeld. Prachtige kussens. En die geborduurde; een toppertje, echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. heeeeeeeeeeee willy die ene foto stond er eerst niet bij toch ,waarop je kunt zien dat je echt ALLES geborduurd hebt? hahahah
    groetjes hil

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Allemaal, de tweede foto heb ik er nog bijgeplaatst om te laten zien dat het bruin ook geborduurd is.
    De foto heb ik van het internet geplukt want ik kon 'm in het fotobestand niet meer terugvinden.
    @Bedankt voor de lieve reacties.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Willy,

    Wat kun jij toch veel! Je kussens zijn prachtig. Het geborduurde kussen heeft mijn voorkeur. Het is erg mooi van kleur en ook de letters erop spreken mij erg aan.

    Ik wens je een gezellig weekend toe!

    Lieve groet van Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Leuk om je kussens (weer) te zien Willy, wat zijn ze toch prachtig! Fijn dat het breipatroon er bij staat, ik ga het meteen opslaan! Liefs Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Mooi en leuk je kussens. Van de gebreide heb ik het patroon opgeslagen. Voor je weet maar
    !n)ooit.
    trouwens het reageren op blogs wordt steeds ingewikkelder. Hoop dat deze reactie weer een keer aankomt! Hej då Henrica

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat zijn deze ook weer mooi!!
    Ik heb nog een kapotgeknipte kabeltrui liggen voor een kussen, dat moet nog een kussen worden. ik dacht dat dat sneller ging, haha


    Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. prachtig, allebei! wat een werk, dat bruine kussen

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wauw, mooie kussens!! Knap gemaakt, doe ik je niet na!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hallo, eindelijk een mooi breipatroon voor een kabelkussen. Ik vraag me alleen af welke naalddikte je gebruikt hebt?
    groetjes en succes

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @Precies weet ik het niet meer, waarschijnlijk naalddikte 4. Ik raad je aan om eerst een proeflapje te breien.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hallo Willy,
    Heel toevallig kwam ik op je blog terecht en werd onmiddellijk verliefd op je gebreide kussen.
    Ik heb lang niet gebreid, maar op het ogenblik lijkt het wel alsof tien paarden me er niet van af kunnen houden. Ik zal en moet breien. En... ja, het moet ook jouw kussen zijn dat het eerste werkstuk gaat worden.
    Ik heb het patroon gelezen en ik dacht dat ik het ook begreep. De wol is aangeschaft en vol enthousiasme en een super goed gevoel ben ik begonnen.
    Maar... mijn stuk astrakan is nu al breder dan het jouwe, dus iets klopt er niet. Ik heb het zo gedaan: 92 steken astrakan en dat 5 keer en dan wilde ik aan de kabel beginnen.
    Maar nu heb ik het idee dat het anders zou moeten. Is het de bedoeling dat je op 1 naald astrakan en kabel breit, op de foto dus van onder naar boven?
    Ik ben nu dus van rechts naar links aan het breien.
    Ik hoop dat je dit leest en antwoord kunt geven, want die kriebels zijn er natuurlijk nog :-)))

    Madelon

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @Madelon, leuk dat je het kussen gaat breien. Voor de breedte van het kussen zet je 92 steken op, eventueel met twee kantsteken extra (94).
    Dan brei je: kantsteek (1 steek), astrakan(12 steken), kabel(8 steken), astrakan(12), kabel(8), astrakan(12), kabel(8),astrakan(12), kabel(8), astrakan(12) kantsteek(1) naast elkaar. Dus je breit op één naald de patroontjes naast elkaar.
    Brei eerst een proeflapje, bijv. astrakan, kabel, astrakan, om te zien hoe breed het wordt. Bij mij kwam het met 92 steken precies uit op 50 cm, de breedte van het kussen.
    Je kunt me altijd mailen, succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Dank je, Willy voor je snelle reactie! Het is nu 6.30 uur en ik ga NU beginnen met het uithalen van de overdreven grote strook astrakan.
    Straks een nieuw begin maken met jouw, zeer de moeite waard om te breien, kussen! Fijn dat je het patroontje op je blog hebt gezet!
    Hartelijke groet,
    Madelon

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hallo wat een prachtige kussens!
    De gebreide ga ik ook maken en ook ik heb een vraag: op welke naald heb je gebreid?
    Groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik moet beter lezen: naald 4 :) Komt goed uit met de wol die ik nog heb liggen :) Ik ga in het weekend beginnen, leuk en dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen