dinsdag 11 september 2012

Zeeuwse knop als souvenir

Als je een souvenir mee wilt nemen van je vakantie in Zeeland, ligt een Zeeuwse knop/knoop voor de hand. Je hebt niet alleen keuze uit de sieraden van zilver, maar de Zeeuwse knop is er ook van kaas, chocolade en zeep. Fimo klei en gehaakte exemplaren heb ik ook gezien. De oorspronkelijke Zeeuwse knop is onderdeel van de Zeeuwse klederdracht, als knoop van de mannendracht en als sieraad voor de vrouwen. Ze zijn er in verschillende vormen en afmetingen, van goud, zilver en koper.

Mij ging het om een andere uitvoering van deze Zeeuwse knop, de bakvorm. Sinds 2010 is deze te koop, in twee uitvoeringen één voor cake en één voor brood. De bakvorm kan ook gebruikt worden voor pudding en salades. Deze Zeeuwse knop is ontworpen door beeldend kunstenares Tinka Leene, zij woont zelf sinds 1980 in Zeeland. De bakvorm is verpakt in een zwarte doos en op de bijgesloten kaarten staat informatie, foto's en een recept. Als wanddecoratie (er zit een ophangoogje aan) vind ik 'm ook erg mooi.


Op op de website van de Zeeuwseknop vind je meer informatie over de bakvormen. Er staan ook recepten beschreven, zoals Zeeuwse perentaart, Boerenjongens knop, Chocolade knop, Visterrine en brood.
Informatie: http://zeeuwseknop.nl/

Bij Museum de Schotse Huizen in Veere kocht ik een borduurpakketje van de Zeeuwse knop. Het is een  compleet pakketje voor een speldenkussen. Zelfs de stof voor de achterkant, Zeeuws schortenbont, is inclusief. Ik ben er al aan begonnen. De bakvorm ga ik binnenkort uitproberen, het resultaat zal ik dan laten zien.




Wil je meer weten over Zeeuwse knoppen, kijk dan eens bij LUPINEKE.


Aanvulling 13 september 2012: Het Zeeuwse knop speldenkussen is af.




50 opmerkingen:

  1. Hej Willy,

    It looks indeed fantastic!
    Loved the pattern!

    All the best!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Willy,

    Erg leuk dit museum met Zeeuwse knopen. Geinig het speldenkussen en ook je bakvorm!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In 2009 ben ik ook in Veere geweest bij het museum. Alleen hadden ze toen dit leuke speldenkussen nog niet.Van deze bakvorm ben ik ook gek,laat het even weten als hij prettig werkt....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb de bakvorm ook al een poosje in bezit, ook leeg is hij al erg mooi om te zien. En het bakresultaat is echt fantastisch! Vanmiddag ga ik naar het museum in Veere naar het handwerkcafe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Jeannet, veel plezier vanmiddag, doe de groetjes aan Lupineke.

      Verwijderen
  5. tja die bakvorm is een plaatje!!
    en het borduurtje ook....jeetje wat leuk weer..;0)
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig allemaal zeg.

    Groetjes, Gonny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ohhh, die bakvorm! Ik zou er hebberig van worden, wat is die leuk zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hele mooie bakvorm ! Ben heel benieuw naar je baksel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is me dus ontgaan, dat er een compleet speldenkussen pakketje te koop was van de Zeeuwse knoop, dat had ik beslist gekocht, Jammer!!
    Lieve roet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Jeanny, volgens mij zijn de borduurpakketjes ook nog maar sinds kort te koop. Als je belangstelling hebt, zou je Lupineke kunnen vragen, zij komt er dinsdags i.v.m. het handwerkcafé.

      Verwijderen
  10. Hoi Willy,
    vanmorgen even je blog bijgelezen, wat kan je toch leuke tukken schrijven en het leest prettig en vol info.
    De Schotse huizen ga ik binnenkort een bezoek brengen maar dat borduurpakketje gaat in ieder geval mee naar huis, leuk.
    Groetjes Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke souveniertjes heb je meegenomen uit het Zeeuwse land! Ben benieuwd naar je borduurwerkje!
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb al vaak in musea voor die mooie bakvorm gestaan, maar dan moet je natuurlijk wél willen/kunnen bakken....
    Het borduurpakketje vind ik erg leuk, als ik dát eens tegenkom...wie weet!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind hem geweldig !! wat een mooie !!...heb heb je er maar 1 meegenomen???..hahahahahaha !!...liefs Ria...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Reacties
    1. Wat geweldig. Kan ook niet anders dat ik dit mooi vind want ik heb jaren gewoond in zeeland.
      Groetjes, Mascha

      Verwijderen
  15. Ja, zo'n zeeuws knopje heb ik als kind als ringetje gehad... wat was ik er blij mee!!!

    Je borduurwerk wordt erg mooi, had ik nog nooit gezien...

    En die taartvorm... super!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat leuk, die Zeeuwse knopen. Zowel die bakvorm als dat borduurpakketje.
    Gezien de toestand van mijn ogen zou ik zelf voor de bakvorm kiezen. Maar die is weer niet zo goed voor mijn lijn. Het is ook altijd wat:-)
    Groetjes,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Echt HET souvenir uit Zeeland, leuk hoor. Ik vind ze allebei geweldig. Ooit had ik zeeuwse knoopjes als oorringen, maar die zijn gestolen. Fijne dag, groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ooooh nu word ik toch wel erg jaloers (maar niet afgunstig). Ik vind die vorm zo schitterend Willy, zag hem al vaker op internet. misschien toch maar weer eens naar de Zeeuwse eilanden op vakantie.
    ldenkussen is een plaatje en ik zie er nog andere mooie motieven bij staan op het patroon. Ben heel benieuwd naar de bakresultaten.
    Veel plezier en succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een leuke post weer.Heb een broche in zilver met drie knopjes van mijn oma. Waarschijnlijk stamt het uit de tijd dat ze in Goes woonde met haar gezin(ik denk ong. 1924).Die bakvorm is leuk en je borduurseltje is een snoepje.
    Leuke souvenirs.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh Willy, wat leuk om bij jou te lezen dat er van de Zeeuwse knoop een borduurpatroontje is gemaakt en dat ze zoiets in Veere verkopen. En met zo'n mooi stukje Zeeuws schortenbont voor de afwerking is het helemaal "af". Daar heeft iemand over nagedacht (handwerkster wellicht?)!
    Je schiet zo te zien al aardig op met borduren en wat wordt het mooi. Qua stijl past het ook prachtig bij je overige borduurwerken hoewel die niets met Zeeland te maken hebben. Wat ik bedoel is dat het qua kleuren (ecru, zwart en donkergrijs) zo mooi past bij je andere borduurwerken. Dank je wel voor het delen van je mooie foto's en inspirerende tekst, ze maken deze regendag toch heel zonnig :-)

    Maria.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat leuk Willy! Dit is tenminste iets heel anders dan de sieraden waar ik het zeeuws knopje het meest van ken. Dat bakblik, afgezien als je het gebruikt, is een sieraad voor de muur. En het borduurwerkje is ook heel leuk! Je maakt het een tint donkerder. Wordt mooi!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Helemaal enthousiast! Over een paar weken ga ik op vakantie naar Zeeland. Een bezoek aan De Schotse Huizen staat ook op de lijst van wat we gaan doen en dan natuurlijk op dinsdag(middag). Je snapt wel wat ik mee neem naar het hoge noorden: HET borduurtje en een bakblik. Kijk er erg naar uit om enkele van mijn blogvolgers te ontmoeten.... Tot een volgende keer en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heb inderdaad eens een blogje gelezen over de Zeeuwse knopjes bij Lupineke :o)
    Mijn zusje had toen ze klein was een armbandje met zeeuwse knopjes ... erg lief !
    Zwart (witte) borduurtje is ook prachtig :o)
    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dat word een leuk speldenkussen, zeeuws knoopje heeft wel wat...................gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  25. How beautiful it is and it is so nice when you embroider it.

    Kram

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik kan het hier voor je uitprinten en naar je opsturen... *Ü*...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat verschrikkelijk leuk, die bakvorm maar ook dat borduurpakketje. Een enige herinnering.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Een heel bijzondere bakvorm.
    Ik ben benieuwd naar het resultaat van het borduurwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Een bakvorm met Zeeuwse knoop, heel leuk, en het borduren ook
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een leuke bakvorm net als het borduurwerk ook al zo'n leukerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Zeeland is echt geweldig hè. En dat speldenkussen.... Ik heb daar een zwak voor, dus als ik in de buurt ben...... Groet @

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat een leuke bakvorm. Natuurlijk om te gebruiken maar ook heel decoratief aan de muur! En wat een schattig speldenkussentje. Prachtig borduurwerk en wat een mooie stof voor de achterkant!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. ooit woonde en werkte ik een tijd in Zeeland en die bakvorm doet me weer aan die tijd denken!Hij is inderdaad ook prachtig voor aan de muur.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Leuk dat jij in Zeeland dat leuke borduurpakketje van de Zeeuwse knoop kocht,

    BeantwoordenVerwijderen
  35. jaaa...die vorm staat ook nog op mijn verlanglijstje...zo leuk. en wat een superleuk borduurtje en wat ben je al ver!!! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Oh... dat speldenkussentje is LEUK !!! De bakvorm gebruik ik al een tijdje. Het recept van de chocolade/frambozen taart/knoop (wat erbij zit) is echt heerlijk! Ik kan het je echt aanraden die eens te maken. Lieve groet, Meta

    BeantwoordenVerwijderen
  37. via via kom ik op je blog...
    leuk dit over de zeeuwse knop!! Hij is mooi hé!!
    Ik ga je volgen en meedoen met je give away, ook erg leuk.

    Groetjes, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik vind het een superleuk ding!
    Groetjes,
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hoi Willy,
    nog even een reaktie op je mailtje, ik woon inderdaad in Westkapelle en wel dicht bij de dijk, dus...volgende keer kom je om een bakje hoor, lijkt me leuk.
    En het polderhuis museum, daar moet je echt naar toe, zo mooi,
    ps, ik ben ook naar de schotse huizen geweest en het borduurpakketje is in mijn bezit hoor!\Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hallo
    Ik ben ondertussen verhuisd naar Zeeland en heb je een patroontje van de zeeuwse knoop zou hem graag willen maken.
    bij voorbaat dank Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb het patroon gevonden bij Museum Veere.
      Hoop dat ik het snel binnen krijg vind het erg leuk Annermieke

      Verwijderen
  41. Hallo,
    Vind het speldenkussen van de zeeuwse knoop heel mooi, Kan ik het misschien ook online bestellen. Lees hier dat het te verkrijgen is in Veere, maar kom daar eigenlijk nooit. Zou het graag eens maken, kun je me helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. @Trudy, als je mij een mailtje stuurt (adres staat bij profiel onderaan het blog), dan geef ik je het e-mailadres van iemand die het voor je kan verzorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Ik ben vooral gek op pinkussens. Een Zeeuwse knoop zit er nog niet bij! Wil ik graag maken.
    mail: theo.janssens@edpnet.be

    BeantwoordenVerwijderen
  44. wat leuk dat geborduurde speldenkussen, kunt mij in contact brengen met degene die het voo mij kan bestellen of waar ik hetzelf kan bestellen

    alvast bedankt Dina Dortmond-Vos
    vos.ro@online.nl

    BeantwoordenVerwijderen