maandag 10 december 2012

Mary Wigham Sampler

In 2010 borduurde ik de Mary Wigham Sampler. Het origineel werd in 1790 door Mary geborduurd. Zij was leerlinge aan de Ackworth School in Engeland. De Ackworth school in Pontefract West Yorkshire Engeland werd in 1779 gesticht door John Fothergill namens het Religieus Genootschap der Vrienden, de Quakers. Quakers proberen God op een heel directe manier te ervaren in zich zelf en in hun relatie met anderen. De school was voor Quaker jongens en meisjes. De kinderen genoten een goede opleiding. De meisjes kregen ook handwerklessen en borduurden merklappen. Er werden medaillon figuren in verschillende variaties verwerkt op de lappen. De initialen van vriendinnen en klasgenootjes werden vereeuwigd.


De originele Mary Wigham Sampler werd geborduurd in 21 kleuren, die staan op het patroon van Needleprint ook aangegeven. Het patroon van de Mary Wigham Sampler werd beschikbaar gesteld door NEEDLEPRINT en kan nog steeds GEDOWNLOAD worden. Je wordt verzocht een donatie over te maken ten bate van Ackworth School Samplers, voor het conserveren en eventueel aankopen van Ackworth Samplers. De fouten die door Mary Wigham gemaakt zijn, staan ook op het patroon. Als je het patroon wilt borduren zonder fouten zul je het eerst zelf moeten veranderen.


Het materiaal dat ik heb gebruikt is DMC Floche garen nr.712 en beige 11 draads Jobelan borduurstof. In de MARY WIGHAM GALERIJ op het blog van Needleprint staan de samplers afgebeeld die al gemaakt zijn. Het is leuk om al die verschillende eindresultaten te zien. Ik hoop dat Mary destijds met net zo veel plezier aan haar Sampler heeft gewerkt als ik.


42 opmerkingen:

  1. Je hebt er een ontzettend mooie sampler van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het blijft een mooi patroon en je hebt het mooi uitgewerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ziet er weer helemaal anders uit in deze kleurencombinatie!
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig Willy, en wat ziet het er anders uit als je het in een kleur borduurt.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. waw, hoe mooi is deze geworden, prachtig in één kleur!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. gewelidg mooi! en wat heb jij goede oogjes Willy!! ik ben nu een heel klein borduurtje aan het maken met dezelfde kleur stramien. en daar borduur ik ook een paar dingetjes in het wit op...dat vind ik toch zó lastig om te zien! ik ben blij dat het meeste rood is bij mij ;) en dan jij zo'n hele sampler! maar het resultaat mag er dan ook wel zijn...super! liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij is zo mooi, hier wacht het patroon ook nog steeds maar heb nog zoveel leuks liggen, dus eens! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is hij mooi geworden. Je hebt eer van je werk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Met kleur zal de sampler mooi zijn maar ik vind jouw versie specialer/delicater!
    Groetjes,
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hij is zo mooi en ik wil hem nog steeds maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel erg mooi, ik vind jouw sampler helemaal geweldig! Komt ook door het kleurgebruik ;)!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig......die van jou helemaal met die lichte kleur geborduurd op beige stof................gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een prachtige lap!!! Staat nog steeds op mijn "te doen" lijstje...*

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig, dat wit op beige. Ik heb de link meteen opgeslagen.
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hej Willy,
    You did an incredibly beautiful work!
    Loved it!
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. heel anders zo, maar ook wel heel erg mooi in deze bescheiden kleuren, heel sfeervol!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heb jij het met fouten van Mary geborduurd of heb je zitten verbeteren ?Het blijft een schitterend patroon.
    De kleurstellingen van jou zijn prachtig !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Kaneeltje, bij sommige foutjes kon ik het niet laten om ze te veranderen, maar ik heb ook een deel overgenomen.

      Verwijderen
  18. prachtig je Quakerlap in ecru en beige.... Heel mooi!!!
    Groetjes, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel mooi de borduurlap.
    Lijst je zo iets ook in.?
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Annie, ik ga eerst een aantal patronen borduren, daarna ga ik kijken welke bij elkaar passen en ingelijst gaan worden. Ik zie nu op de foto dat ik iets vergeten ben te borduren, gelukkig dat het nog niet ingelijst is.

      Verwijderen
  20. Ik moet zeggen dat ik de merklap in wit het mooiste vind! Wat een werk moet dat zijn :-)

    Fijne avond!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat is dit mooi zeg! Vind hem van jou in één kleur mooier dan de originele in meerdere.
    Echt genieten om hem in het echt te mogen zien denk ik.
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtig!!Wat leuk dat je er het verhaal erbij verteld!
    Mooi ook zo in een kleur!

    Lieve groetjes, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Beste Willy,
    Wat grappig zeg, uit Engeland van 1790... Wàt een geschiedenis is dit eigenlijk. Mooi werk heb je geleverd, erg mooi. Onze beste vrienden hier heten Whigham, er zit dus nog een 'h' bij in maar dat kan best een spellingsfout zijn geweest. Vaak konden de gewone burgers níet lezen en schrijven en bij aangifte waren ze dus volledig overgeleverd aan de kundigheid van de beambte die al of niet correct iets noteerde.
    Interessante dingen altijd.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hi Willy,
    what a huge job you had with this sampler, but what a wonderful result! And thanks for charing the story behind it!

    Also thank you for sharing my Julekalender! I do have a translator that works now, so I hope my friends from Netherland will visit me!

    Have a lovely week!

    Klem Cathrine :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik vind je sampler erg mooi! Ik hou ook zo van die eenvoudige kleurtjes!
    Dank je wel voor je tip!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtig wat een werkstuk heb je geleverd. Net als Miss Wigham voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat mooi, die effen versie. Ik heb indertijd de bonte geborduurd. Er zaten niet alleen fouten in de sampler van May Wigham maar ook in het patroon dat te downloaden was. Ik ben zo'n pietlut dat ik me daar echt aan geërgerd heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Gratulation zu diesem wunderschönen Sampler.

    Liebe Grüße
    Manuela

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Prachtige sampler, zowel die van jou als het origineel! Wat een werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Prachtig in deze kleur, het is gewoon niet te vergelijken. In kleur vind ik hem ook mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Beautiful - I think 712 makes it very elegant, in addition to all of the detail.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Echt geweldig mooi, maar wat een werkstuk..... Knap gedaan. Groet @

    BeantwoordenVerwijderen
  33. What a great work and a very old pattern.

    Hugs

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat is hij mooi met de lichte kleur op het bruine/creme. Echt prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Deze versie vind ik ook heel erg mooi. Ik borduur hem in de kleuren die aangegeven zijn, maar dan wel met Au ver a Soie echte zijde. Ik borduur de lap alleen tijdens de vakantie, dus is het een soort vakantielap. Duurt nog wel even voordat hij af is.

    Gr. Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Jouw versie is prachtig geworden! Mooi verhaal ook bij de merklap. Ik vraag me af hoe het Mary vergaan is in haar leven.
    Alvast een prettig weekend!
    Elsina

    BeantwoordenVerwijderen
  37. dank aan Mary Wigham voor het mooie patroon en dank aan jou dat je deze wondermooie Sampler weer eens laat zien!

    BeantwoordenVerwijderen