zondag 11 november 2012

Kaffe Fassett Dreaming in Color

KAFFE FASSETT staat voor kleur en vormen, in STOFFEN, QUILTS, BREIWERK, BORDUURWERK, KLEDEN,  SCHILDERIJEN en MOZAÏEK.  Hij werd geboren in 1937 in San Francisco, daar groeide hij ook op. Kaffe schilderde en zou een studie gaan volgen aan de kunstacademie in Boston, maar dat was van korte duur. Lessen volgen was niets voor hem, hij ging thuis schilderen. In 1964 vertrok hij naar Engeland om daar te gaan schilderen. Hij ging in Londen wonen. Tijdens een bezoek aan een wolmolen in Schotland kocht hij verschillende bollen wol. In de trein terug naar Londen vroeg hij aan een vrouw hem te leren breien. Zijn eerste trui breide hij in 20 kleuren en werd afgebeeld in de Vogue Knitting. Dat was het begin van zijn carrière. In 1988 had hij een tentoonstelling in het V & A Museum in Londen.







Kaffe Fassett ontwerpt breipatronen voor ROWAN YARNS, Borduurpakketten voor EHRMAN TAPESTRY.




Zijn werk is vastgelegd in vele BOEKEN. Dit jaar presenteerde hij het boek Dreaming in Color an Autobiography. Op 22 november bezoekt hij THE ABC TREEHOUSE in Amsterdam.


HIER kun je het boek doorbladeren.



 Zijn kleurrijke huis in Londen.


De eetkamer


Het Atelier


 Het terras



Via DEZE LINK kun je een 47 minuten durend interview van de Deense tv zien.


foto's: Kaffe Fassett, Ehrman en Rowan

36 opmerkingen:

  1. Zijn werk is inderdaad heel kleurig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben al jaren een hele grote fan en heb bijna al zijn boeken ook het mozaiekboek geweldig zoals hij kleuren combineerd.Bedankt dat je zo'n kleurrijk blogbericht aan hem wijdt.
    Groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastisch vrolijk werk maakt deze man. Je kunt (en wilt) er niet omheen. Zijn dit foto's uit het boek dreaming in color?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Dorothé, de foto's komen gedeeltelijk overeen met die uit het boek. Ik heb er nu een linkje naar een inkijkexemplaar bijgeplaatst.

      Verwijderen
  4. Een bijzonder mens met bijzonder werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een kleurenpracht, dit is een echte kunstenaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat bijzonder zeg, toch een gave van deze man om hier mee aan de slag te gaan en hier zijn passie in te vinden!

    Fijne zondag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een bijzondere kunstenaar. Ik heb zijn boek bekeken, er stond een prachtige viooltjesstoel in, helemaal voor mij. Maar ja...
    Een kleurrijk iemand!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een kleurijke man in alle opzichten.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig deze man ,een man naar mijn hart ik heb stoffen van hem gebruikt in mijn kleurenexplosie quilt die ik net klaar heb echt prachtig alles van hem leuk dat je het zo neerzet ,echt genieten Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Met zijn kleurrijke stofjes ben ik begonnen met mijn eerste etuitjes. De restjes kreeg ik van een 90-jarige mevrouw die vele van zijn quilts heeft gemaakt. Inmiddels herken ik zijn stoffen direct, ook omdat ze altijd zo mooi met elkaar combineren. Een ware kleurentovenaar is hij!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ben dol op die man. Zijn kleuren zijn fantastisch.Zijn huis is voor mij iets teveel van het goede maar het hoort bij hem.
    Fijne week
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Willy wat mooi allemaal. Ik ben al jaren weg van zijn boeken en stoffen.

    Veel stoffen in huis, verschillen quilts gemaakt. Volg hem overal.

    Vrolijke kleuren. genieten, Bedankt voor je verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Willy, Ik ben gek op Kaffe Fassett, ik houd van zijn kleuren. Ik vind het knap van hem dat zijn quilts altijd eenvoudig zijn maar mooi zijn door zijn kleurige stoffen.Het is een baasje. Groetjes Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hej Willy,

    How colurful and great post it is!
    I loved every single details of it!
    Wishing a great week!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hej Willy,
    How colourful and great post it is!
    I loved every single detail of it!
    Thank you for sharing such beauties with us!
    Wishing you a great week!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Willy.
    Wat weer een intresant blog, Kaffe Fassett boek voor quilten heb ik hier staan, ik maakte er het quilt uit voor kleindochter Marlynke.
    Dat hij ook brei en borduurpatronen maakte was me niet bekend.
    Heb al een hele poos op jou linken naar mooie patronen gekeken, zo fleurig en mooie kleuren.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat een kleurenexplosie!! nu zou hij mij ws maar heel saai vinden..ik kies vaak juist heel gedempte kleuren. Maar zijn ontwerpen vind ik, al is het heel kleurrijk, wel heel mooi. Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja, hij is letterlijk en figuurlijk een Kleurrijk iemand. Ik ben weg van zijn stoffen en heb ze ook uitgebreid gebruikt in een hele grote quilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Willy,

    Wat ziet Fassett's werk er geweldig uit! Zo kleurrijk. Een lust voor het oog.

    Ik wens jou een fijne week toe!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een groot kunstenaar met kleur in alles wat hij doet.
    Prachtige blogpost alweer!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het blijft fascinerend om te zien hoe hij met kleur bezig is. Ik vind het fantastisch om te zien en kan er naar blijven kijken. Heel inspirerend.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Al moet ik er niet aan denken om mijn huis helemaal zo in te richten, de inspiratie en kleurrijkheid die deze bijzondere man ons, met al zijn sprankelende stoffen en ontwerpen brengt, zijn immens!! Wat een geweldige post, zeker nu de dagen grauw en somber zijn. Dank Willy, hier worden we weer helemaal vrolijk van! Lieve groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. hij heeft echt een kleurrijke stempel op de wereld gedrukt. elke keer is het weer een festijn om zijn stoffen, wol, patronen, huis enz... te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heb het boek ook al een paar weken in huis!
    Ben ook een fan van Kaffe Fassett en heb bijna al de boeken!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  25. De foto van de eetkamer illustreert perfect waarom ik lang niet alles van Fasset mooi vind. Zijn breiwerken vind ik schitterend, sommige van zijn quilts ook maar de rest is me veel te druk. Hij heeft wél voor venieuwing gezorgd in de handwerkwereld en alleen al daarvoor verdient hij lof.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ben een echte Kaffe Fasettfan. Ooit ergens in de tachtiger verfde ik zelf 16 kleuren wol voor een trui. En een paar weken gelden kocht ik het laatste breiboek... ok te gebruiken als inspiratie voor quilts. Leuk blogje!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een mooi artikel weer, schitterend, dank je wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Leuke post. Ja, prachtig wat hij allemaal gecreerd heeft. Eind 70/begin 80 een aantal van zijn ontwerpen gebreid, zo kleurrijk. Veel later kwam ik zijn stoffen tegen, die ik op zich altijd heel mooi vond, maar de combinatie te..veel? druk? Maar toen ik een tijd geleden de quilts van Kim Mclean tegen kwam (met zijn stoffen) was ik wel meteen verkocht, en nu ben ik aan een quilt uit zijn boek Quilt romantiek begonnen, en dat vind ik erg mooi worden. Daarna weer en ander. En misschien wil ik ook wel een Dear Jane van Kaffe Fasset stof gaan maken. We zullen zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik heb aardig wat boeken van hem ook de borduurboeken, brei boeken en quiltboeken, en aardig wat stof, nog nooit iets gemaakt, maar alleen al de boeken inkijken daar word je al vrolijk van, vooral hier in de donkere winter maanden.
    Fijne dag liefs Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  30. ME ENCANTA ESTE BLOG...
    TODOS LOS TRABAJOS PRECIOSOS....
    SALUDITOS.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hallo Willy,
    Val meteen met mijn neus in de boter!1ste Keer dat ik naar je blog kijk.Prachtig vind ik het werk van Kaffe Fassett,je wordt vrolijk van zijn werk,heel inspirerend.Ik heb enkele van zijn boeken en "spaar" zijn stoffen tot ik genoeg heb voor een quilt. Leuk te lezen dat er zoveel enthousiastme voor zijn werk is. Fijne week, groet Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Geweldig! Geniet van al die kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wie heeft het brei boek waarin op blz 112 het vest " Elipses" staat? 15 jaar geleden ben ik aan het vest begonnen via een kopie en nu wil ik hem afmaken en het kopie is onleesbaar geworden. Wie help me aan een nieuwe kopie van het breipatroon (of kan ik het hele boek overnemen) Ik hoor graag. Elly

    BeantwoordenVerwijderen